POSTI OY:N ETÄKAUPAN TOIMITUSEHDOT
1. Soveltamisala ja voimassaolo
Näitä sopimusehtoja sovelletaan Posti Oy:n (jäljempänä Posti) ja
kuluttaja-asiakkaan (myöhemmin Asiakas) väliseen etäkauppaan, ellei tuote- tai
palvelukohtaisissa ehdoissa (myöhemmin tuotekohtaiset ehdot) ole toisin
sovittu. Tuotekohtaisia ehtoja voidaan esittää tuotteen tarjoamisen yhteydessä
ilman, että ehdot olisi erotettu tuotteen muusta kuvauksesta erilliseksi
kokonaisuudeksi.
Ehdot ovat voimassa toistaiseksi 13.6.2014 alkaen.
2. Sopimuksen syntyminen ja siirtäminen
Sopimus syntyy, kun Posti on hyväksynyt Asiakkaan tekemän tilauksen.
Postilla on ilman Asiakkaan suostumusta oikeus siirtää sopimus kokonaan tai
osittain kolmannelle, jolle sopimuksen tarkoittama liiketoiminta siirtyy.
Postilla on lisäksi oikeus siirtää sopimukseen perustuvat saatavansa
kolmannelle.
Postilla on oikeus perua tilaus, jos tilauksessa on selvä hintavirhe. Selvällä
hintavirheellä tarkoitetaan mahdollista kirjoitus- tai muuta teknistä virhettä,
jonka vuoksituotteen hinta poikkeaa merkittävästi ja selvästi tuotteen oikeasta
hinnasta. Selviä hintavirheitä voivat olla muun muassa seuraavat esimerkit
• jos tuotteella on hinta 0,00 euroa tai ei hintaa ollenkaan
• jos kymmenien eurojen arvoisen keräily- tai lahjatuotteen hinnaksi
ilmoitetaan esim. muutamia euroja. Em. tapauksissa virheellinen hinta on niin
selkeästi oikeasta hinnasta poikkeava, että asiakkaan katsotaan ymmärtävän
virheellisyys.
3. Toimitusaika ja -tapa
Tuotteet lähetään pääsääntöisesti 3-5 arkipäivän kuluessa tilauksesta,
ellei tuotekohtaisissa ehdoissa ole ilmoitettu muuta toimitusaikaa.
Poikkeustapauksissa aika saattaa olla pidempi, tällöin asiasta kerrotaan
palvelussa.
Jos tilauksella on tulevaisuudessa ilmestyviä postimerkkejä tai tuotteita, nämä
tuotteet toimitetaan ilmestymispäivän jälkeen ja toimitusaika lasketaan
ilmestymispäivästä. Jos tilaus sisältää tuotteita, jotka ovat tilapäisesti
loppuneet varastosta, ne toimitetaan jälkitoimituksina saatavuuden mukaan.
Edellä mainituista syistä johtuen tilaus saatetaan toimittaa useammassa erässä.
Tilauksen toimittaminen useammassa erässä ei vaikuta Asiakkaan maksettavaksi
tuleviin toimituskuluihin.
Enintään 2 kg painoiset lähetykset toimitetaan Priority-kirjeenä
ja yli 2kg lähetykset Economy-pakettina, ellei
tuotekohtaisissa ehdoissa ole toisin sovittu.
5. Toimituskulut
Toimituskulut
määräytyvät tuotteen, kokonaistilauksen ja toimitusmaan mukaan. Jos tuotteella
on tuotekohtainen toimituskulu tai toimituskulu sisältyy hintaan, se on ilmoitettu
tuotteen yhteydessä. Muuten toimituskulut ovat kotimaan lähetyksissä
seuraavat:
Tilauksen arvo
alle 27 euroa: 3 euroa
Tilauksen arvo 27 tai enemmän: ei toimituskuluja
Ulkomaan lähetykset: 5 euroa
Kestotilauksien toimituskulut aina 0,50 euroa lähetykseltä.
6. Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus ja palautukset
Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus 14 päivää tilauksen vastaanottamisesta
tutustua tuotteeseen ja palauttaa se, mikäli se ei vastaa asiakkaan odotuksia.
Palautettavan tuotteen on oltava samassa kunnossa kuin se toimitettiin.
Kuluttaja voi
ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta Postin peruutuslomakkeella. Posti katsoo tilauksen peruuttamiseksi myös
tavaran palauttamisen peruutusajan aikana.
Posti maksaa Manner-Suomessa tuotteen
palautuskulut, kun tuote palautetaan peruutusaikana tai virheellisyyden vuoksi
ja palautus tehdään Postin Asiakaspalautus-lähetyksenä. Ahvenanmaalta tai ulkomailta palautettaessa
taikka muista kuin em. syistä palautettavien lähetysten kuljetusmaksuista
Asiakas vastaa itse.
7. Poikkeukset peruutusoikeudesta
Tuotteilla ja palveluilla saattaa olla edellisessä kohdassa sanotusta
poikkeava peruutusoikeus tai peruutusoikeutta ei ole. Poikkeukset perustuvat
kuluttajansuojalain 6 luvussa säädettyihin edelly-tyksiin.
Poikkeuksellisesta peruutusoikeudesta tai peruutusoikeuden puuttumisesta ilmoitetaan
tuotekohtaisissa ehdoissa.
8. Reklamaatiot ja tiedustelut
Asiakkaan tulee tarkastaa toimitus viipymättä vastaanotettuaan sen.
Mahdollisista virheistä on ilmoitettava Postille kohtuullisessa ajassa siitä,
kun Asiakas havaitsi tai hänen olisi pitänyt havaita virhe.
Posti vastaa
tuotteiden virheistä kuluttajille kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten
mukaisesti.
Reklamaatiot ja tiedustelut osoitetaan
Postin asiakaspalveluun.
9. Asiakasrekisteri
Verkkokaupan asiakkaiden nimi- ja yhteystiedot tallennetaan Posti
Oy:n Kuluttaja-asiakasrekisteriin. Rekisterin tietoja käytetään rekisteriselosteessa kerrotulla tavalla.
Rekisteriselosteen voi myös pyytää Postin Asiakaspalvelusta.
10. Asiakasviestintä
Posti voi lähettää asiakkaille sekä asiakaspalveluviestejä että
markkinointiviestejä sähköpostiin ja matkapuhelimeen. Posti voi lähettää
Asiakkaalle markkinointiviestejä sähköpostiin tai puhelimeen, jos Asiakas on
sallinut tämän tai tilannut sähköistä kanavaa käyttäen. Asiakas voi kieltää
henkilö-tietojensa käytön suoramarkkinointiin.
11. Immateriaalioikeudet
Posti tai sen yhteistyökumppanit omistavat immateriaalioikeudet myytäviin
tuotteisiin lukuun ottamatta Asiakkaan palveluun toimittamaa materiaalia (esim.
Omakuvapostimerkki, internetistä lähetettävä postikortti). Asiakas vastaa
siitä, että hänellä on asianmukainen oikeus palveluun toimittamiinsa kuviin tai
muuhun materiaaliin.
Posti ei saa immateriaalioikeuksia Asiakkaan luovuttamaan aineistoon vaan
oikeudet säilyvät Asiakkaalla. Asiakas vastaa kaikesta tilauksen yhteydessä
Postille toimittamastaan aineistosta.
Asiakas vastaa siitä, että aineisto ei aiheuta häiriötä tai vahinkoa Postille
tai ulkopuolisille (esim. sisältämällä tietokoneviruksia tai ominaisuuksia,
joiden tarkoituksena on tehdä toimintakyvyttömäksi tai muuten vahingoittaa
ohjelmistoja, laitteita, tietoja tms.), ei loukkaa kenenkään tai minkään tahon
yksityisyyttä, oikeuksia, tekijänoikeuksia tai muita immateriaalioikeuksia,
eikä ole vastoin hyvää tapaa, lakia tai viranomaisten määräyksiä.
Postilla ei ole velvollisuutta tarkistaa Asiakkaan toimittamaan aineistoon
kohdistuvia immateriaalioikeuksia eikä muita oikeuksia.
Asiakas vastaa omalla kustannuksellaan tilauksensa yhteydessä toimittamaansa
aineistoon mahdollisesti liittyvistä riitaisuuksista ja niistä aiheutuvista
mahdollisista oikeudenkäynti- ym. kustannuksista, vahingonkorvauksista ja
muista mahdollisista korvausvelvoitteista.
12. Muut sovellettavat ehdot
Tuotekohtaisia ehtoja sovelletaan ensisijaisesti, jos tuotekohtaiset ehdot
ja Etäkaupan toimitusehdot ovat keskenään ristiriidassa.
Posti on Suomen
Asiakkuusmarkkinointiliiton jäsen ja noudattaa liiton käytännesääntöjä.
Posti vapautuu
sopimuksen mukaisten velvollisuuksien noudattamisesta ja vahingonkorvausvelvollisuudesta
force majeure -tapauksissa,
joita ovat mm. lakko, työsulku, muu työtaistelutoimenpide, onnettomuudet,
viranomaisten toimenpiteet ja muut olosuhteet, joita Posti ei ole voinut
välttää ja joiden seurauksia se ei ole voinut estää. Posti pyrkii hoitamaan
palvelut mahdollisimman hyvin myös em. poikkeuksellisissa oloissa. Postilla on
oikeus tarvittaessa force majeure
-tilanteissa priorisoida palvelujen toteuttamista lakisääteisten velvoitteiden,
yhteiskunnan toiminnan, terveyden, yleisen turvallisuuden tai muiden vastaavien
seikkojen toteuttamiseksi tai turvaamiseksi.
13. Voimassaolo
Nämä toimitusehdot ovat voimassa toistaiseksi. Postilla on oikeus muuttaa
näitä ehtoja sekä tuote-ehtoja. Muutoksesta ilmoitetaan Postin
internet-sivuilla.
14. Sovellettava laki ja erimielisyydet
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Mahdolliset erimielisyydet
ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttajalla on oikeus myös nostaa
kanne kotipaikkansa yleisessä alioikeudessa tai saattaa asia
kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Yhteystiedot Hämeentie 3, PL 306, 00531 HELSINKI, puh. 029 566 5200, kril@oikeus.fi.